افزایش چربی سوزی

10 مارس 2016- تعداد افرادی که دچار اضافه وزن هستند هر روز در جهان رو به افزایش است ودر نتیجه خطر ابتلا به دیابت یا بیماریهای قلبی عروقی نیز افزایش یافته است، به همین دلیل بسیاری از افراد رویای یافتن یک ماده ی فعال را برای ذوب کردن ساده ی چربیهای اضافه در سر دارند. یک گروه بین المللی از دانشمندان به رهبری دکتر Pfeiferحال یک قدم به تحقق این رویا نزدیک شدند. محققان مشاهده نمودند که تعداد بسیار زیادی گیرنده در سلولهای چربی قهوه ای وجود دارد که می تواند به پروتئینی به نام  Gqمتصل شود. پروتئین Gqعمل بسیار  مهمی را در انتقال اطلاعات انجام می دهد. آنها دریافتند کلیدی در سلولهای چربی موش و انسان وجود دارد که از طریق آن می توان اضافه وزن را از بین برد. چنانچه پروتئین Gqمسدود شود، سلولهای چربی سفید تبدیل به سلولهای چربی قهوه ای می شوند که قادر به مصرف کالری و سوزاندن مقادیر بیشتری قند و چربی هستند.

نتایج این تحقیق در مجله ی Nature Communicationsمنتشر گردید.

پرفسورPfeiferاز انستیتوی فارماکولوژی و سم شناسی دانشگاه Bonnمی گوید: ما به دنبال اهدافی برای محصولات دارویی جدید بودیم که روزی بتواند به طور موثر با چاقی به عنوان علت بیمارهای متعددی مانند دیابت و بیماریهای قلبی عروقی مبارزه کند. اگر این رویای محققان به حقیقت بپیوندد سلولهای چربی قهوه ای را می توان با موادی فعال کرد و به راحتی لایه های چربی را ذوب نمود. پرفسور Pfeiferمی گوید: مطالعات  ما هنوز در مرحله ی تحقیقات پایه است.

دانشمندان پروتئین Gqرا درسلولهای چربی موش فعال کردند و نتیجه ی آن کاهش تعداد و کیفیت  سلولهای چربی قهوه ای بود. دانشجوی دکتری گروه پرفسور Pfeiferکاتارینا کلپاک می گوید: ما مشاهده  نمودیم که استفاده از یک مهار کننده و مسدود نمودن پروتئین Gqموجب افزایش تعداد سلولهای چربی قهوه ای بالغ می شود. همین امر در سلولهای چربی بژ نیز مشاهده شد، آنها می توانند از سلولهای چربی سفید به سلولهای چربی قهوه ای تبدیل شوند و انرژی بیشتری را بسوزانند. چنانچه پروتئین Gqدر سلولهای چربی بژ مسدود شود سلولهای چربی قهوه ای بیشتری تولید و میزان  بیشتری ازچربیهای ذخیره ای  سوزانده می شوند. محققان دریافتند تبدیل سلولهای چربی سفید به چربی قهوه ای در انسان  نیز اتفاق می افتد. آنها از این مهار کننده که قبلاً بروی سلولهای جوندگان استفاده شده بود، بروی سلولهای انسانی  در محیط کشت در آزمایشگاه استفاده کردند.

پرفسور Pfeiferمی گوید: در سلولهای چربی انسانی مهار پروتئین های Gqموجب رشد به مراتب بهتر سلولهای چربی قهوه ای می شود. به گفته ی محققان این نتایج ، نقطه ی شروع بسیار امیدوار کننده ای برای تولید یک ماده ی فعال کننده ی سوختن چربی برای بیماران چاق است. تا به امروز هیچ دارویی ابداع نشده است که بتواند بطور مستقیم  سلولهای چربی سفید را  به سلولهای چربی قهوه ای  تبدیل کند. دکتر Pfeiferمی گوید: هنوز تا عرضه ی ماده ی فعال کننده ی مناسب  به بیماران راه زیادی  باقی مانده  است .

منبع: www.eurekalert.org/pub_releases/2016-03/uob-rat030916.php